Tiga cara Ketiga-tiga cara ini digunakan mengikut kepada kesakitan yang di alami oleh pesakit. Moguhok dengan menggunakan cara Opuhan biasanya di amalkan apabila si pesakit mengalami kesakitan seperti sakit perut dan sakit kepala. Bobolian akan mengambil secubit kapur sirih dan menyanyikan jampi sebanyak tujuh kali ke atas kapur sirih dan selepas nyanyian ke tujuh, Bobolian akan mencampurkan sedikit air ke atas kapur sirih dan meletakan kapur sirih tersebut di kepala ataupun di perut si pesakit. Kesakitan perut dan kepala akan hilang secara perlahan-lahan dalam masa 30 minit. Moguhok yang kedua iaitu Kotigogon juga di gunakan untuk kesakitan perut di mana Bobolian akan menyanyikan jampi sebanyak tujuh kali sambil mengurut perut si pesakit. Kotigogon di lakukan mengikut masa waktu kesakitan perut tersebut berlaku. Contohnya, jika kesakitan berlaku di waktu subuh, maka Moguhok Tigog Bantakan Kosuabon atau bermaksud mengurut di waktu pagi mesti di lakukan. Begitu juga jika kesakitan berlaku di waktu tengah hari dan petang, Tigog Bantakan Tangadau atau mengurut di waktu tengah hari dan Tigog Bantakan Sodopon atau mengurut di waktu petang mesti di lakukan. Kesakitan yang berlaku di waktu pagi tidak boleh di lakukan di sebelah malam ataupun tengah hari. Moguhok yang ketiga ialah Puruton dimana Bobolian akan menyanyikan jampi sebanyak tujuh kali sambil memungut kesakitan yang di alami di mana-mana bahagian tubuh badan dan meletakkan kesakitan tersebut di dinding. Bobolian tidak di benarkan memlemparkan secara kasar atau membuang kesakitan tersebut di celah-celah lubang kerana Bobolian percaya yang Rogon ataupun syaitan tidak boleh di sakiti walaupun mereka menyebabkan si pesakit merana dengan kesakitan tersebut. Pengeras Ketiga-tiga cara Moguhok ini di amalkan dengan cara yang mudah di mana Bobolian akan menghafal semua nyanyian samada pendek ataupun panjang dan biasanya mengambil dalam masa 6 bulan untuk mempelajarinya. Seseorang pesakit biasanya di wajibkan untuk memberi pengeras kepada Bobolian seperti duit RM2.00 atau secubit beras. Melalui beberapa pengalaman yang saya telah lalui di mana saya akan kongsikan disini. Semasa saya kecil, saya telah mengalami kaki terseliuh yang teruk di mana kaki sebelah kanan telah bengkak sehingga saya sukar untuk berjalan. Nenek saya mengambil sehelai kain hitam dan menyapukan minyak ke atas kain hitam tersebut. Kemudian nenek saya menyanyikan tujuh kali jampi dan mengikat kain hitam tersebut di kaki saya yang bengkak. Wow! Ianya mengambil masa dalam setengah jam, bengkak di kaki saya surut dan kesakitan berkurang. Selain itu, seorang perempuan di kampung saya telah mengalami tulang belakang terseliuh yang teruk sehingga suaminya terpaksa mengangkatnya. Nenek saya melakukan Mohugok seperti yang di lakukan dengan kaki saya. Dalam masa seminggu, perempuan tersebut dapat berjalan seperti biasa tanpa mendapat perubatan daripada hospital. Syed Muhamad Saya akan kongsikan bait-bait nyanyian untuk kesakitan yang terseliuh di sini di mana mesti di nyanyikan sebanyak tujuh kali. Butung kusita si tambi-tambi, si kobot komulakas, si kabar ponupala, barakat Syed Muhamad, barakat ku Melalui pengamatan dalam nyanyian di atas, kita dapat melihat satu nama yang sinonim dengan pendengaran kita semua iaitu Syed Muhamad. Mengikut kepercayaan Bobolian, nama tersebut di panggil untuk meminta berkat dengan tujuan untuk penyembuhan. Pengalaman yang seterusnya iaitu bapa saya telah mengalami keracunan bisa akibat gigitan labah-labah hitam. Nenek saya mengambil isi bawang putih dan menumbuknya halus. Selepas itu, nenek saya menyanyikan jampi sebanyak tujuh kali dan meletakkan isi bawang tersebut di tangan bapa saya yang telah terkena gigitan labah-labah hitam. Secara perlahan-lahan, bapa saya mengatakan yang kesakitan tersebut beransur-ansur pulih dalam 30 minit kemudianya. Bait-bait nyanyian untuk Moguhok ini adalah seperti berikut; Ondung-ondung di tarabandung, burung di bukit, suyung lumunu, suyung di lunu Nyanyian dan puisi dalam rawatan Nyanyian di atas adalah seperti sebuah puisi di mana apabila kita mengamatinya setiap nyanyian adalah berunsurkan kepada alam seperti bukit dan burung. Inspirasi dan tenaga dalam pengamalan Moguhok sangan bergantung kepada tenaga kosmos yang menyembuhkan setiap kesakitan manusia. Apabila mengamati kesemua pengamalan seperti Mamagambil, Magambao dan Moguhok dalam shamanism agama tradisi, saya mendapati bahawa kesemua shamanism ini adalah membawa manafaat kepada manusia dan ianya tidak bertentangan dengan agama-agama lain. Seperti yang kita sering dengar di mana shamanism agama tradisi adalah kepercayaan kuno dan melanggar ajaran agama Kristian dan Islam di mana ada yang mengatakan “kamu tidak boleh belajar ilmu ini jika kamu sudah menganuti agama Kristian”. Saya berfikir, sejauh manakah kenyataan ini benar dan tepat?
]]>