Projek Dialog

Isu pemulangan Alkitab : Antara hak dan penafian

Dari seberang ke sini Di Indonesia, Alkitab (baca: Bible ) dijunjung dan digunakan untuk upacara mengangkat sumpah “Gubernur Daerah Khusus Ibukota Jakarta” iaitu Basuki Tjahaja Purnama atau lebih dikenali dengan gelaran Ahok 19 November lalu. Beliau merupakan gabenor pertama dari kalangan berbangsa Cina dan beragama Kristian Protestan. Ternyata ini merupakan kematangan dalam proses demokrasi Indonesia dan bukti toleransi kebebasan beragama di Indonesia yang dipraktikkan. Indonesia tampak kedepan dengan perlantikan Gabenor ini. Jika diperhatikan Alkitab yang digunakan dalam video upacara tersebut, ternyata ianya lebih kurang sama seperti Alkitab yang dirampas oleh JAIS pada Januari 2014 lalu. Pemulangan Alkitab Bahasa Melayu dan Iban pada 15 November lalu bukanlah perkara yang perlu dibanggakan. Namun, usaha pihak istana ini sedikit sebanyak meredakan ketegangan yang telah dimulakan JAIS. Beberapa persoalan wajar dipertanggungjawabkan. Mengapa sekian lama tindakan diambil untuk memulangkan Alkitab? Dimanakah hak Persatuan Bible Malaysia terhadap Alkitab tersebut? Mengapa pula syarat dikenakan bagi pemulangan Alkitab tersebut? Ianya bukan sukar sebagaimana ibarat sarang tebuan jangan dijolok. Tindakan JAIS pada Januari tempoh hari sudah pun menunjukkan bahawa ada penafian terhadap Persatuan Bible Malaysia mencetak, mengedar dan menjual Alkitab di Selangor. Bahkan sebelum enakmen agama bukan Islam Selangor dikuatkuasakan, Persatuan Bible Malaysia sudah ada. Jikalau tindakan JAIS ini adalah berlandaskan tekanan politik dan kes mahkamah, maka saya tidak hairan mengapa serbuan dilakukan. Bagi saya, tindakan ini sudah menunjukkan sikap JAIS yang ingin memanaskan lagi isu polemik kalimah “Allah” yang sepatutnya tidak dijadikan isu. Benarlah apa yang diperkatakan Fr Lawrence Andrew, SJ yang dikecam sesetengah kumpulan pergerakan Islam, “Agama kami tidak boleh diuruskan oleh sebarang kumpulan agama Islam. Ia bertentangan dengan Perlembagaan. Kami akan terus menggunakan kalimah Allah dalam perhimpunan kami,” katanya kepada The Malaysian Insider pada 2 Januari, 2014. Rampasan sah?  Apa-apa pun tindakan JAIS mahupun MAIS ke atas penganut Kristian adalah tidak sah meskipun berlandaskan enakmen agama bukan Islam Selangor 1988 kerana ianya bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dalam Artikel 11 dan Perjanjian Malaysia 1963 Perkara 1. Umat Kristian berhak menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam apa jua penerbitan mahupun upacara sembahayang mereka. Dan berkaitan dengan kes tuntutan “Herald” ke atas penggunaan nama ‘Allah’ dalam kolum bahasa Malaysia, meskipun kalah dan dinafikan hak, Gereja Katolik tetap menfailkan rayuan demi menegakkan hak yang telah dinafikan. Adalah tidak wajar untuk menuduh umat Kristian menggunakan nama ‘Allah’ dengan niat yang tidak baik sedangkan ianya merupakan cara umat berkomunikasi dengan Pencipta mereka menggunakan bahasa mereka masing-masing. Berbalik kepada pemulangan Alkitab  Bahasa Malaysia dan Bup Kudus (Alkitab Bahasa Iban) yang mempunyai ribuan perkataan ‘Allah’ didalamnya, ianya adalah wajar jika dipulangkan kepada pihak yang sepatutnya. Sudah dirampas di Persatuan Bible Malaysia tetapi dipulangkan kepada Persatuan Bible Malaysia melalui Persatuan Gereja Sarawak (ACS). Alasan Alasan yang diberikan oleh Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais) Datuk Mohammad Adzib Mohd Isa, dalam satu kenyataan menetapkan syarat naskhah yang dirampas itu tidak boleh diedarkan di Selangor dan hanya dibenarkan di Sarawak. Syarat tersebut memanglah menepati sebagaimana yang ditegaskan dalam enakmen. Sekadar menutup malu atas perbuatan, umat Kristian telah merasakan mereka ditindas di negeri Selangor. Logiknya, di Selangor rata-rata penganut Kristian tanpa mengira mazhab memang majoritinya terdiri daripada kaum India dan kaum Cina. Namun, sedarlah bahawa penganut Kristian daripada pelbagai kaum dari Sabah dan Sarawak bahkan juga komuniti orang Asli juga menggunakan bahasa Malaysia sebagai medium mereka di sini. Realiti Maka tidak hairanlah jika Alkitab Bahasa Malaysia juga digunakan dan upacara sembahyang dalam bahasa Malaysia juga diadakan bagi menanmpung keperluan umat yang menggunakan bahasa Malaysia yang turut juga dikongsi oleh masyarakat India dan Cina Kristian yang lain. Jadi amat keterluan jika mengatakan penggunaan nama ‘Allah’ adalah bersifat untuk memurtadkan umat Islam jika ianya pasti tidak benar. Komuniti politik amat licik dalam permainan mereka dalam mengatur isu keagaaman ini untuk mengalih kegagalan mereka serta tindakan sesetengah pergerakan Islam yang menjaja bahawa umat Kristian adalah ancaman bagi mereka adalah penyakit yang terlalu kerap diperlakukan. Kerajaan negeri tidak perlulah terlalu berbangga dengan usaha istana ini kerena mereka sendiri pun tidak mampu campur tangan atas urusan JAIS dan MAIS bagi membela umat Kristian dalam isu ini sejak Januari kerana sibuk dengan masalah dalaman mereka sendiri. Pergerakan Islam ‘konservatif’ pula tidak sepatutnya pula menjadikan umat Kristian sebagai ancaman mereka sebaliknya berusaha untuk menjaga keperluan ibadah serta usaha pemantapan akidah umat Islam mereka sendiri. Dan tidak pula menekan beban umat mereka ke atas penganut agama lain. Bukan isu Islam sahaja Yang patut difikirkan sebenarnya adalah beginikah imej Islam yang ingin dipaparkan di Malaysia terutama kepada penganut bukan Islam. Imej penguasa Islam yang menggunakan nas serta tafsiran mereka serta peruntukkan undang-undang Islam bagi menafikan hak penganut agama lain yang bukan merupakan tanggungjawab mereka. Imej pergerakan Islam yang terus menerus berkempen untuk menunjukkan mereka yang bukan Islam adalah ancaman sedangkan mereka sendiri mencipta ketidak harmonian dalam negara. Sedarlah bahawa agama beperanan sebagai tanda harapan berupaya menunjukkan keterbukaan untuk berdialog serta dijadikan sebagai keperluan yang mendesak untuk memadukan daya usaha bagi menggalakkan keadilan, persaudaraan, perdamaian dan kekuatan peribadi manusia dalam kemajmukan masyarakat. Cukuplah imej agama tercalar dek sikap penguasa dan penganutnya yang fanatik kerana menjadikan agama alat sebagai penindas bagi yang tidak sealiran dengan mereka. Walaubagaimanapun, umat Kristian tetap tenang walaupun apa yang terjadi dan berupaya meneruskan kepercayaan mereka sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan. Biarlah mereka umat Kristian Malaysia mengatakan, “Aku percaya akan satu Allah, Bapa yang Mahakuasa, pencipta langit dan bumi” sehingga ke akhir zaman. unnamed

]]>

Share your thoughts!

More Articles

Babigate 2020

by Yvonne Tan We are no stranger to anxieties surrounding halal consumption practices and the danger of contamination making waves in the media with a