Apabila agama dimangsakan untuk darah

“Bismillah al-Rahman al-Rahim” terikat di telinganya. Perkara yang sama tertimpa pada seorang tokoh sufi bernama Abu Hayyan Al-Tauhidi. Beliau diarahkan bunuh oleh seorang menteri bernama al-Muhallabi ekoran fatwa ulama hadis bernama al-Zahabi (pengarang kitab siyar al-‘alam wa al-Nubala’) yang telah menuduh beliau sebagai mulhid (ateis). Seorang ulama bernama Ibn Subki menyatakan bahawa Al-Zahabi mengkafirkan Abu Hayyan kerana beliau benci dengan kesufian, sedangkan menurut Ibn Subki beliau tidak berjumpa satu pun alasan untuk membuktikan bahawa Abu Hayyan telah menyanggahi aqidah Islam. Bughah? Terbaru dalam salah satu portal akhbar internet, satu lagi kenyataan yang telah keluar dari salah seorang penjawat jawatan mufti di Malaysia yang menhalalkan darah mereka yang terlibat dengan demonstrasi kenaikan kos sara hidup. Kenyataan pro-pemerintah ini ternyata menyimpang dengan dasar agama Islam dan nilai kemanusiaan. Ini kerana,  sifat agama itu adalah mendamaikan dan memberikan hak kepada yang berhak. Bughah yang dituduh terhadap pendemo pula amat tersasar dari maksudnya. Ini kerana,  maksud bughah adalah pemberontakan bersenjata oleh mereka yang sekian lama tidak membayar cukai atau mengangkat senjata dengan melakukan serangan pertumpahan darah terhadap rakyat dan penguasa. Mereka lakukan itu disebabkan ketaatan mereka terhadap ketua yang ditaati. Gambaran ini dilihat pada definisi Bughah menerusi kitab “Hasyiata Qalyubi wa Umairah” bahawa; “Mereka adalah golongan yang menyalahi pemerintah dengan keluar menentangnya dan meninggalkan ketaatan kepadanya atau melarang dari menunaikan hak yang diwajibkan kepada mereka seperti (tidak membayar) zakat dengan syarat mereka punyai kekuatan persenjataan dan punyai ta’wil untuk keluar mereka terhadap pemerintah itu.” Demonstrasi bukan gerakan persenjataan yang melibatkan pertumpahan darah, malahan ia sekadar himpunan ramai di kalangan rakyat untuk menyatakan perasaan tidak berpuas hati dengan keputusan kerajaan. Tindakan rakyat itu  selaras dengan tuntutan hadis bahawa Nabi Muhammad SAW ada menyatakan, “agama itu adalah nasihat”. Juga selaras dengan hadis yang lain bahawa Nabi Muhammad SAW ada bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya orang yang ada hak, maka hendaklah diberikan ruangan bersuara”. Tindakan rakyat itu juga tidak ada beza sepertimana kritikan seorang perempuan tua terhadap Saidina Umar tentang mahalnya mas kahwin. Namun, ramai agamawan, sama ada berjawatan mufti atau tidak, sudah tidak punyai jiwa yang berasaskan roh Islam, mereka lebih suka menggunakan agama untuk menafikan hak rakyat ini. Agama dan pemerintah Agama adalah indah, tetapi ia dikotori oleh tangan-tangan agamawan yang tidak bertanggungjawab.  Sifat agama adalah manusiawi, tetapi ternafi kemanusiaannya ekoran fatwa-fatwi dari individu yang lebih mementingkan diri. Ekoran itu agama yang dimasukan dalam pemerintahan tidak mendatangkan kebaikan. Keburukan itu datang bukan kerana agama tidak baik, tetapi individu agamawan yang berada dalam pemerintahan yang memanipulasikan agama demi keburukan yang mereka telah atau sedang lakukan. Menghalalkan darah pengkritik kerajaan bercanggah dengan Islam. Akan tetapi ia akan dilihat seperti benar jika dibalut dengan imej fatwa: Kata-kata sebegitu akan dianggap sebagai dosa jika datang dari mulut orang yang berseluar pendek,  tetapi dilihat seperti pahala jika datang dari orang yang memakai kopiah, serban dan jubah, dengan nama-nama yang bermula dengan “sohibus samahah”, “Dato’ mufti” dan sebagainya. Malapetaka ini menjadikan agama kelihatan buruk. Ia wajar dibendung. Justeru itu, nilai-nilai agama perlu dirohkan dalam pemerintah,  bukan didominasi agamawan- agamawan atau jabatan-jabatan politik yang berlebelkan agama. Wallahu alam. (sila emel editor@projekdialog.com untuk bibliografi dan rujukan penuh petikan-petikan di atas)        unnamed

]]>